Košík obsahuje celkem 0 položek. V celkové ceně 0,- Kč. ZOBRAZIT KOŠÍK CZ - CZK SK - EUR US - USD US - USD

Recenze filtru

Letos v červenci jsem měl to štěstí být dva týdny na Azorských ostrovech a krom dovolené si užít i fotografování dlouhých expozic u oceánu. Díky VFFOTO jsem mohl vyzkoušet nový šedý filtr ND100000. Tím jsem doplnil můj postarším B+W ND1000, který jsem už něco odfotil a VFFOTO ND32000, se kterým jsem byl na Azorech loni a odvedl dobrou práci.
 
Díky mému letitému filtru B+W jsem zvyklý na kvalitní zpracování včetně materiálů. Filtry VFFOTO v tomto nezklamou také, zpracování je velmi dobré. Plechová krabička, ve které je filtr dodáván, je pro mě však nepraktická. V terénu mi nevyhovuje otevírání a je pro mne zbytečně velká. Používám filtry o průměru 77 mm, krabička však je vytvořena i pro větší filtry.
 
Jako variantu skladnosti mám, také od VFFOTO, šroubovací kryty na filtry (v podstatě dvě kovová víčka v průměru filtru mezi která se šroubují filtry do komínku), ale v terénu při fotografování u oceánu s prokřehlými, prosolenými a mokrými prsty se mi s tímto systémem nepracuje nejlépe. Navíc neustále hrozí, že mi na skálu nebo do bouřlivé vody spadnou všechny filtry najednou.

Barevné podání u dlouhých expozic je kritické a proto se hodí, když filtry neposunují barevnost daleko od skutečnosti. Filtr od B+W táhne klasicky do červena, ale obyčejně lze toto vždy dobře editovat v RAW. VFFOTO ND32000 má posun do červené výrazně nižší (z mého úhlu pohledu žádný) a v tomto s ním nemám problém. A protože jsem loni často fotil dlouhé expozice přes den a v plném slunečním svitu, zaujal mne právě nový  ND filtr 100000x VFFOTO  GS, který slibuje možnost delších expozic a tím výraznější efekt rozmazání. VF FOTO jej prezentuje jako filtr bez barevného posunu, čemuž se dalo po zkušenostech s jeho světlejším předchůdcem věřit.

Filtr VFFOTO ND100000 jsem používal s Nikon D7200 a objektivem AF-S Nikkor 10–24/3,5–4,5G ED. Ani u nejširšího ohniska nevznikala žádná nepříjemná vinětace rohů od rámečku filtru, ale samozřejmě k okrajům se obraz ztmavuje. Kvalitní zpracování rámečku zajišťuje dobrou práci při nasazování a snímání filtru, čemuž se během fotografování nevyhnete, protože přes filtr není vidět „lautr nic”. :D Postup tedy je udělat bez filtru kompozici, zaostřit, zamknout ostření, nasadit filtr a exponovat. Pro další kompozici pak filtr sejmout. A tak dokola.

Povrchové zpracování skla je také dobré. S filtrem VFFOTO ND32000 mne loni i letos přelila nečekaná větší vlna i s fotoaparátem na stativu. Ocenil jsem že odstranění slané vody z povrchu filtru bylo snadné.

V plném dením světle umožňuje předvídatelně :D výrazné prodloužení expozice, což se rovná rozmazanějším mrakům (když nejsou extrémně líné), mlžnější vodě a vymazání náhodných turistů lezoucích do záběru (má to samozřejmě své limity). Rozdíl mezi ND filtrem 32000x a ND100000x je při stejných snímcích viditelný, stejně jako vyšší časová náročnost na pořízení snímku je citelná. :-D

Bohužel s Nikon D7200 byly snímky, při časech o délce 5–8 minut a ISO 200, již plné barevných artefaktů (hlavně ve stínech). To se mi u časů potřebných pro ND32000 nestává. Narazil jsem tak nejspíše na limity snímače mého Nikon D7200. Tento silný filtr má využití na digitálu v podstatě jen při plném denním světle, kdy umožňuje několikaminutové expozice. Lepší snímače určitě umožní delší časy a hlavně o něco lepší výsledky co se šumu týče.

Obecně při fotografování dlouhých expozic nechávám vyvážení bílé na automatice, protože i přes den se barva bílé u víceminutových expozic několikrát změní, a bývá to obyčejně nejlepší výstup pro další zpracování. Navíc snímky opakuji 2–6× podle délky expozice a možného času na focení, abych měl výběr.

Udělal jsem si pro sebe test s předem nastaveným vyvážením bílé, stejné pro šechny filtry a na stejné scéně (rozsah v rámci cca 30 minut). Filtr od B+W táhne do červena, oba VFFOTO filtry pak mají v podstatě neutrální podání (posun je také závislý na změnách světla). Mne oba filtry od VFFOTO v tomto nezklamaly a šetří mi čas při následné editaci.

Pokud je méně světla a nebo jsou opravdu temné stíny (při velkém kontrastu) objevuje se výrazný posun v hlubokých stínech do červené. Viditelné je to samozřejmě až při úpravách RAW, když chcete v takovém snímku prokreslit právě stíny. Ovšem stalo se mi to u extrémní světelné situace při skládání panoramatické fotografie, kde bylo třeba řešit i ztmavení k okrajům, které u jednotlivých snímků nevadí.

ND filtr 100000x VFFOTO GS si brzy najde místo v mé fotobrašně jako doplněk k ND32000 a ND1000 na trvalo. V opravdu slunečné dny odvede skvělou práci.


Vitězslav Jančák
about.me/jancakv
http://about.me/jancakv
http://grafik.ujancaku.net/
grafik@ujancaku.net
grafické návrhy | logotypy | piktogramy | firemní vzhled –Corporate Identity | fotografické práce | kompletní tvorba tiskovin |web-design | video-prezentace | virtuální prohlídky | virtuální snímky produktů | malba a kresba

Obrazová část: autor Vitězslav Jančák, fotky bez popisku foceny pomocí ND filtru 100000x VFFOTO GS 77 mm








Přihlášení proběhlo v pořádku.
Jste přihlášen jako. Host.
Neplatné uživatelské jméno, nebo heslo.
Váš kód je v pořádku, sleva je aplikována.
Váš kód nebyl správně zadán, sleva nebude započítána.